:: PAK21 Bersama Cikgu Hailmi ::




Alhamdulillah, peluang saat akhir untuk mengikuti Bengkel Pendidikan Abad ke-21 bersama Cikgu Hailmi sangat memberikan manfaat dan merungkai beberapa persoalan yang menyelubungi kotak pemikiran.

Sebenarnya, guru pemulihan adalah golongan pendidik yang telah mengamalkan PAK21 sejak dari awal penubuhan, cumanya perlu penambahbaikan dari segi item dalam kandungan yang telah ada cuma terma berbeza. Yes!! Guru pemulihan telah jalankan pdpc yang merangkumi elemen 4C (creativity, collaborative,critical thinking, communication)


  • berkumpulan 
  • berpusatkan murid
  • kreativity dan inovasi
  • komunikasi
and the list go on.

RPH abad ke-21 dalam pemulihan atau lebih familiar di kalangan GPM (Guru Pemulihan) Kelestarian dalam pemulihan telah mencetus pelbagai reaksi di kalangan rakan-rakan seperjuangan dan juga saya sehingga ada yang menulis surat untuk ditangguhkan dulu perlaksanaan. Bagi saya, penyebaran dalam kelestarian baru-baru ini oleh rakan saya Cikgu Eveling Chia (Guru Pemulihan Khas Pulau Ketam) dan juga Cikgu Wan Haryani binti Yusof (Guru Pemulihan Khas SK Cyber Jaya) mencetus kepada keinginan untuk berubah dan memjalankan PdPc dengan lebih teratur dan berstruktur. Titik permulaan kepada pedagogi saya.

Set Induksi... baby shark

Slot 1 : Cikgu Chia ~ Pemetaan dan Standart Kandungan

Cikgu Chia.. my friend masa Perbentangan Kajian Tindakan 2017



Kenapa Cikgu Wan boleh buat dan saya menolak? I must try so that i know which part yang boleh and which part yang tidak boleh. Malu bila dan reached 8 years of milestone and thinking what's your contribution to the specialised field and you have nothing to brag about. So, 1st step have to put in action.... and i put aside all the negative toughs about this implementation. I've been writing on attitudes and i myself being swayed by negative attitudes was a great shame.  

Balik terus buat RPH kelestarian.... OMG!!! berjam-jam mengadap RPH and tak faham-faham nak masukkan apa. I realised that there's something yang i tak faham and i don't know what. That's why i called that my missing pieces. Maklumat bayak but all jumble up and ada lagi yang i tak tahu. 

That's when out of the blue bengkel bersama Cikgu Hailmy came across and i managed to grab that limited place early in the morning. Alhamdulillah. Experienced Cikgu Hailmy sepanjang 80 hari di Korea sangat membuka minda dan betapa ketinggalannya anak-anak kita di Malaysia. it's a vitamin that boost my spirits to change!!! 
Pengalaman Cikgu di korea sangat membuka minda...

Refleksi untuk penambahbaikan

tekun ooooi cikgu anaferana

my group... Alhamdulillah

Semoga mendapat manfaat bersama

Penceritaan dan penyebaran maklumat yang tersusun menambahkan samar-samar tadi dan ditambah pula dengan bengkel berkumpulan selepas itu. 

So, my first step is menyediakan rph seperti yang telah disebarlus. Walaupun complicated but i try...

Next post i will share the rph....

xoxo



Post a Comment

0 Comments